torsdag 30 september 2010

Må Bra

Nu är verkligen alla inne i en måbra period :) Själv har jag ju haft ont i magen en längre tid och mest fått koncentrera mig på att bli bättre och hitta orsaken till det. Tror att jag upptäckt att det blir värre om jag äter fil på morgonen (oavsett med eller utan laktos) så nu har jag mått lite bättre ett par dar :)
Jag brukar gå in på en sajt som heter Må Bra ibland och där har dom nu en test man kan göra. Teorin är att man ska äta lite olika beroende på vad man är för typ av människa. Olika typer mår bra av olika mat, en del behöver mycket kött andra mår bättre av att äta mer kolhydrater mm. Kul att göra sen får man ta det med en nypa salt så klart. Jag blev en blandperson med dragning åt protein. Testa ni också :) http://mabra.com/metabolisk-typ

En anna bra sajt är I form. Där kan man mäta upp sin runda som man springer eller går och se hur långt det är. Lite roligare när man vet vad man presterat och sedan kanske man kan hitta nya vägar. Om ni söker på Annerstad så hittar ni våra skogsrundor för allt sparas. Om man loggar in kan man spara sina rundor också. http://iform.se/mat-din-runda

Veckorna går så fort nu och hösten har kommit. Underbart ridväder har vi haft denna vecka med hög klar luft, sol och alla höstens färger i skogen. Min underbara Aragorn ( såg ni vad jag skrev ? :) ) har varit såååå duktig. Vi har faktiskt inte varit utanför paddocken nån gång de sista två veckorna och jag tror att jag med Jessis hjälp kommit på hur jag ska hantera honom ( får se hur det går när hon inte är med ). Ute i skogen är han heelt fantastisk :) Lugn och snäll, inte rädd för något och plaskar rakt genom alla vattenpölar mm. Precis en sån häst som jag behöver, sedan att det fortfarande är lite vingligt får vi träna på men vi har faktiskt också galloperat ute nu även om det krävs lite startsträcka innan han fattar.

Till helgen har vi anmält oss till Agility och sökträning med våra hundar. Thea ska gå Agility och Aggi sök. Är bra sugen på agility också med jag tror inte det funkar med Aggi för hon gillar ju inte att hoppa mm.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Ja nu ligger han på plus din lilla kille:) Glöm inte att det är du som ridit honom största dele oxå även om det är med min hjälp så har du oxå varit duktig!!:) Nu ska ja göra det testet:)

Ellis sa...

Jag hade oxå väldigt ont i magen under en lång period, kramper så att man ej kunde röra sig väldig obehagligt.
Efter jag fick mina tabletter för sköldköteln har jag i stort sett inte haft ont i magen. Läkaren sa att det kan men det att göra. Efter som man har sämre ämnesomsättning.
Det är väldigt vanligt bland kvinnor med hormon problem i sköldkörteln.
Bara ett lite tips att kanske gå till läkaren och ta prover. Se vad det kan vara..
( Du kanske redan har vart där??)
Hoppas det går över på nått sett.
Kram

Marita sa...

Tack för tipset Ellis, om det inte går över snart ska jag göra det.

Elin sa...

Ja, hon är en liten racerråtta min lilla skrutt :-)
Jag går en agilitykurs med en annan hund nu och där är det minsann med en bernersenner. Hon får huka sig aningen i tunnlarna, men annars går det så bra så :-)

mormor sa...

vill bara prova om jag äntligen kann logga in kram

mormor sa...

jag kunde aj jaj va jag moste lära mej dobbelkram